ZATERDAG 26 JULI 2008

4de rit VIANA –BADARAN

Vandaag vertrekken we pas om negen uur. De reden is duidelijk, bovendien kunnen we ontbijten in ons hotelletje. We bollen vandaag door de wijngaarden van de Rioja. De weg stijgt en daalt, maar echt nijdige stukken van 10% of meer zijn zeldzaam. We rijden dwars door Logroño, de hoofdstad van de Rioja. Het schijnt ons een vriendelijke en mooie provinciestad. In Sotés schaffen we ons een picknick aan, brood en kaas. Helaas geen wijn, te gevaarlijk bij deze temperaturen want het is echt wel heet. In de schaduw op het dorpspleintje verorberen we ons maal. De laatste 10 km blijven gestaag stijgen, maar het is best te doen. Om 3 uur zijn we al in ons hostalletje en ’s avonds bezoeken wij nog een bodega. Wat wijn geproefd en een flesje gekocht. Pelgrimsprijs : 2 euro. Deze keer is het niet het landschap maar de wijn e ons met ons afzien verzoent. Smakelijk!

ZONDAG 27 JULI 2008

5de rit BADARAN – CASTRILLO DEL VAL

Om halfnegen weg. Vertrokken als een dief in de nacht. Iedereen slaapt nog. De sleutel en het geld voor onze kamer laten we achter op bed. Op weg naar Villafranca, zo denken we althans, maar het pakt heel anders uit. We ontbijten in Santo Domingo de la Calzada en bezoeken het kippenhok in de kathedraal. We verlaten de Rioja en maken kennis met de Tierra de Campos, een vlakte op zo’n 800 meter hoog. Kaarsrechte wegen, heuvelend, graanvelden en zonnebloemen zover je kunt zien. Geen beschutting, wind en hitte maken het zwaar. Onze linkerkant begint behoorlijk bruin gebakken te zijn. In Villafranca is de enige B&B gesloten. De enige oplossing is verder richting Burgos. We krijgen nog twee behoorlijke cols geserveerd, puffen, blazen en zweten. Op 10 km van Burgos zien we een hotelletje waar we recht binnen rijden. Behoorlijk kapot van de afstand, het klimmen, de hitte en de felle tegenwind. Nog wat kleren wassen, zelfs wij vinden het meer dan nodig.

MAANDAG 28 JULI 2008

6de rit CASTRILLO DEL VAL – FROMISTA

Voor 8 uur zijn we al op pad. De 10 km die ons scheiden van Burgos leggen we af in 20 minuutjes dank zij de meewind en dalend vals plat. We ontbijten in Burgos, de grootstad biedt ook ’s morgens meer mogelijkheden, daarna rustig met de fiets door de stad, prachtige stad. Mooie kathedraal, mooie pleinen en lanen. Burgos maakt indruk. Meer dan een bezoek waard. Tegen de middag op weg naar Boadillo del Camino. Bewolkt en maar 20°. Als de zon er later doorkomt steekt er ook een felle, ei zo na, stormwind op. Zelfs in de afdalingen moeten we flink duwen om vooruit e komen. We zien alleen graan en windmolens. Eentonig landschap en lange rechte wegen tot zo’n 16 km lang zonder één bocht. Rond 5 uur arriveren we in Boadillo del Camino, een gat en ondanks de info geen slapen. Verder naar Fromista, gelukkig maar 6 km. We hebben bijna 100 km over slecht asfalt gedokkerd, ons achterwerk heeft het geweten. In het hostalletje ons bed op. Een moeilijke en zware dag.